لوگوی بوتاکس سنتر
مراقبت از بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس چیست ؟

مراقبت های بعد از بوتاکس از آنجایی بوتاکس در سالهای اخیر به پر طرفدارا ترین روش زیبایی و جوان سازی پوست تبدیل شده است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. پزشکان زیادی در زمینه زیبایی تخصص دارند به تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های صورت در افراد هستند.

چه افرادی بوتاکس بزنند؟

افرادی که در خط لبخند ان ها و کنار چشم ان ها خطوط ریزی نمایان شده است که نشان دهنده بالا رفتن سن است. اما تزریق بوتاکس صورت مرحله اول این تزریق زیبایی می باشد و مراقبت های بعد از بوتاکس اهمیت بسیار زیادی دارد. اما چه کسانی بوتاکس نکنند؟ می خواهیم در این مقاله در این رابطه به شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

عملکرد بوتاکس چگونه است؟

این که بوتاکس درمانی است یا زیبایی بستگی به نیاز شما از بوتاکس دارد که نحوه عملکرد و تاثیری که بوتاکس بر صورت می گذارد به این صورت است در اولین قدم بعد از تزریق سیستم عصبی را مورد هدف قرار می دهد. بوتاکس سیستم عصبی را فلج می کند تا بدین طریق از انقباضاتی که در صورت انجام می شود جلوگیری کند. همچنین بوتاکس از انتشار پیدا کردن ماده ای به نام استیل کولین جلوگیری کرده و از این روش باعث از بین رفتن چین و چروک ها در صورت می شود. در مورد عملکرد بوتاکس و اینکه آیا بوتاکس باید تکرار شود وارد شوید.

تاثیر بوتاکس چگونه است؟

تاثیر بوتاکس موقتی می باشد و بستگی به این که شما از چه روش استفاده کنید و کیفیت ماده مورد استفاده در چه اندازه ای باشد. به طور معمول اثر آن بین 3  الی 12 ماه ماندگار می باشد. بوتاکس دارای عوارض خاصی نمی باشد و افراد اگر به کلینیک زیبایی مراجعه کنند که سابقه خوبی داشته باشد و پزشک آن در این زمینه سابقه درخشانی داشته باشد به هیچ عنوان دچار عارضه خاصی نخواهند شد.

بوتاکس با سوزن هایی بسیار ریز تزریق  می شود که باعث می شود فرد درد تزریق را زیاد احساس نکند و تنها اثری که بعد از تزریق از خود بر پای می گذارد میزان کمی التهاب و کبودی می باشد که آن هم بعد از گذشت 3 روز به کلی از بین خواهد رفت.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

زندگی انسان های امروز تا حد زیادی وابسته به عمل های زیبایی، جراحی های زیبایی و محصولات زیبایی چهره است. همه انسان ها خواستار جوانی و زیبایی چهره هستند و هیچکس خواستار چین و چروک هایی که با افزایش سن رخ می دهد، نیست. برای برخی انسان ها چین و چروک های صورت بسیار آزار دهنده است و همیشه به دنبال راهی برای رفع این معضل هستد. همانطور که میدانیم جراحی های زیبایی عوارض بسیاری دارد و در بیشتر موارد توصیه نمی شود اما امروزه با تولید محصولی به نام بوتاکس، پیری و چین و چروک های صورت تا حد زیادی برطرف شده است.

بوتاکس سمی با نام بوتولونیوم است که می تواند عضله و عصب را فلج کند و برای مدت زمانی از کار بیندازد. این سم با غلظتی نسبی به جاهایی که چین و چروک و یا خطوطی وجود دارد تزریق می شوند و علاوه بر جلوگیری از ایجاد خطوط جدید می توانند چین و چروک های موجود را تا حد زیادی بهبود بخشند. انجام بوتاکس باید طی 3 الی 6 ماه تجدید شود تا کارایی خود را حفظ کرده و صورت را صاف و یکدست تر کند. بوتاکس کردن کاملا بی ضرر و ایمن است و حتی به بیهوشی برای عمل بوتاکس نیازی نیست، این عمل سرپایی انجام می شود و در کل 20 الی 30 دقیقه بسته به مقدار تزریق به طول می انجامد. عمل بوتاکس علاوه بر از بین بردن چین و چروک ها فواید بسیار دیگری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

موضوع اصلی که بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ویژه ای به آن شود، مراقبت های بعد از انجام بوتاکس است که اگر این مراقبت ها انجام نشود یا به طور اشتباه انجام شود عوارض بدی خواهد داشت. بوتاکس کردن عملی ساده است اما بعد از تزریق بوتاکس باید و نباید هایی وجود دارد که رعایت آن ها از واجبات است. همانطور ک قبل از بوتاکس باید مواردی رعایت و کنترل شود، بعد از بوتاکس نیز، صورت نیاز به مراقبت های زیادی دارد.

اگر تصمیم به انجام عمل بوتاکس داریم باید بتوانیم از پس مراقبت های قبل و بعد از آن بر آییم وگرنه بدون مراقبت نتیجه ای برعکس خواهیم گرفت. مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را پزشک به شما گوشزد خواهد کرد اما بسیار مهم است که خودتان در این کار سهل انگاری نکنید. برای تزریق بوتاکس لازم است که به پزشکان حاذق و کلینیک های معتبر مراجعه کرده و از برند های معتبر بوتاکس استفاده کنید زیرا پوست و صورت از مهمترین اندام انسان هستند و اگر مشکلی برای آنها پیش آید به سادگی قابل رفع نیستند پس توصیه می شود برای انجام این عمل به دنبال بهترین کلینیک ها باشید.

انواع مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

لازم است برای انجام بوتاکس بدانیم که چه مراقب هایی بعد از آن مهم هستند و باید حتما آن ها را انجام دهیم در غیر این صورت دچار مشکلاتی می شویم که به راحتی  قابل جبران نیستند. برخی از مراقبت های مهم عبارتند از:

  • ورزش کردن بعد از بوتاکس ممنوع
  • حمام کردن بعد از بوتاکس تا مدت زمانی مشخص ممنوع
  • خوابیدن بر روی صورت بعد از بوتاکس ممنوع
  • استفاده از برخی دارو ها بعد از بوتاکس ممنوع
  • انجام ماساژ بعد از بوتاکس ممنوع
  • دویدن بعد از بوتاکس ممنوع
  • تا مدتی پس از تزریق استفاده از لوازم آرایشی ممنوع
  • تا کمی پس از تزریق استفاده از استخر و جکوزی و سونا ممنوع
  • خم شدن طولانی مدت بعد از تزریق ممنوع

وزرش کردن بعد از تزریق بوتاکس:

یکی از موارد بسیار مهم پس از تزریق بوتاکس این است که کارهای سنگین مانند ورزش کردن انجام نشود زیرا با تزریق بوتاکس درون پوست صورت و بلافاصله ورزش کردن پس از آن موجب می‌شود که این مواد تزریق شده در صورت حرکت کنند و از محل اصلی خود خارج شده و سپس قرینگی صورت را از بین ببرند یا همه مواد در محلی تجمع یافته که موجب آسیب های بسیاری خواهد شد. همچنین ورزش کردن موجب می شود محل هایی که در آن تزریق انجام شده است  کبود شوند و نیز با بالا رفتن سرعت گردش خون در بدن، جریان خون در محل تزریق افزایش می یابد. توصیه می شود 24 الی 48 ساعت پس از تزریق ورزشی انجام نشود.

استحمام بعد از تزریق بوتاکس:

بهتر است تا دو روز بعد از انجام بوتاکس حمام نکنید زیرا آب گرم موجب می شود مواد بوتاکس رقیق شده و حرکت کند. برای استحمام بهتر است از آب خیلی گرم استفاده نشود و در حمام به محلی که مورد تزریق قرار گرفته است فشاری وارد نکنیم.

خوابیدن پس از تزریق بوتاکس:

خوابیدن پس از تزریق بوتاکس
خوابیدن پس از تزریق بوتاکس

بعد از اینکه بوتاکس تزریق می شود باید مدت زمانی مابین 6 الی 8 ساعت به طور نشسته استراحت کرد و اگر دراز کشیده شود ممکن از مواد بوتاکس به طرفین صورت انتقال پیدا کنند و از جای اصلی خوب دور شوند. خوابیدن بالافاصله پس از بوتاکس به علاوه موجب کبودی در صورت می شود. توصیه می شود به مدت 2 الی 3 شب فقط به پشت بخوابید و سعی کنید صورت خود را در خواب تکان ندهید.

استفاده از برخی دارد ها پس از تزریق بوتاکس :

اگر احساس می کنید پس از انجام بوتاکس دچار درد خواهید شد بهتر است از یک هفته قبل شروع به خوردن قرص های مسکن کنید و به هیچ عنوان از انواع دارو های مسکن و دارو های گیاهی بعد از تزریق بوتاکس استفاده نکنید زیرا موجب رقیق شدن خون می شوند و نتیجه بدی خواهند داشت. سعی کنید یک هفته پس از تزریق بوتاکس دارو مصرف نکنید.

انجام ماساژ بعد از تزریق بوتاکس :

انجام هرگونه ماساژ صورت تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس ممنوع است زیرا با انجام ماساژ، مواد تزریق شده حرکت می‌کنند و قرینگی صورت را خراب کرده و موجب می شوند نتیجه بوتاکس بسیار متفاوت باشد.

دویدن پس از تزریق بوتاکس:

تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس دویدن اکیدا ممنوع است. دویدن موجب می شود بوتاکس های درون صورت به طرز بدی جا به جا شوند و نیز نتیجه آن ها کاملا متفاوت شود.

استفاده از لوازم آرایش بعد از تزریق بوتاکس:

به دلیل اینکه ممکن است از روزنه های باز پوست و محل های تزریق، مواد آرایشی به درون پوست برسند توصیه می شود تا یک هفته از استفاده لوازم آرایش اجتناب شود.

استفاده از استخر، جکوزی و سونا بعد از تزریق بوتاکس :

وقتی ک به مکان هایی مانند استخر، جکوزی، سونا و… می رویم، شاهد فشاری که از طریق آب و دما به پوست وارد می شود هستیم پس برای اینکه نتیجه ای خوبی از تزریق بوتاکس بگیریم باید تا دو هفته استخر رفتن بعد از بوتاکس اجتناب کنید.

خم شدن پس از تزریق بوتاکس :

پس از تزریق باید مواظب بود که مدت زمانی طولانی خم نشوید یا سرتان را رو به پایین نگیرید زیرا باعث می شود مواد بوتاکس حرکت کرده و شکل صورت را عوض کند.

تاثیر مراقبت های بعد از بوتاکس

علاوه بر موضوع کیفیت نوع ماده بوتاکس مراقبت های بعد از بوتاکس هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همان اولین جلسه ای که شما برای مشاوره تزریق بوتاکس به پزشک خود مراجعه می کنید، مراقبت های بعد از بوتاکس شما شروع می شود.

فردی که قصد تزریق بوتاکس را دارد به هیچ عنوان نباید الکل مصرف کند. چون باعث می شود تا در گردش خون مشکل و اختلال به وجود آید. همچنین به علت اینکه بعد از تزریق تا چند روز شما قادر به شستشو خود نخواهید بود توصیه می شود استحمام قبل از تزریق به هیچ عنوان فراموش نشود. هم چنین بعد از اینکه بوتاکس به نواحی مورد نظر شما تزریق شد شما باید بسیار به مراقبت های بعد از بوتاکس توجه کنید تا بدین صورت صورت شما ورم نکند و یا در ناحیه تزریق دچار گز گز نشود.

همچنین به افرادی که بوتاکس تزریق می کنند توصیه می شود به مدت 5 ساعت بعد از بوتاکس اصلا نخوابید چون خوابیدن باعث می شود تا ورم صورت به شدت افزایش پیدا کند و هم چنین ماده بوتاکس از این طریق به راحتی می تواند وارد حفره چشم شود و باعث تاری دید و یا دوبینی شدن در افراد شود.

خبر خوب این است که شما حتی در زمان کوتاه بعد از تزریق بوتاکس قادر خواهید بود تا فعالیت های خود را دوباره از سر بگیرید و حتی بعد از گذشت 4 ساعت از زمان تزریق قادر خواهید بود تا فعالیت های ورزشی که سبک هستند را دوباره انجام دهید و این کار هیچ آسیبی به شما وارد نخواهد کرد.

نکات مهم بعد از تزریق بوتاکس

نکته مهم مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس این است که شما حتما باید به مدت 24 ساعت سر خود را بالا نگه دارید و به هیچ عنوان به سمت پایین سر خود را خم نکنید. ممکن است بعد از تزریق در نواحی تزریق بوتاکس برآمدگی های کوچکی دیده شود که در صورت بروز چنین مشکلی می توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

کنترل کردن ریتم قلب و ضربان قلب شما بسیار مهم می باشد و حتما باید سعی کنید تا آن را در یک محدوده معین حفظ کنید چون در صورت نا منظم شدن احتمال کبودی در صورت شما بسیار بیشتر می شود. بعد از این تزریق را انجام گرفت بهتر است از خوردن و آشامیدن موادی که باعث رقیق شدن گردش خون ما می شود جلوگیری کنید. چون باعث خونریزی و کبودی زیادی در شما خواهد شد. توصیه می شود بعد از اینکه بوتاکس تزریق کردید به مدت یک الی دو روز از حمام کردن و سونا به شدت پرهیز کنید. تزریق کردن بوتاکس به عنوان روش برتر و ایمن در جوانسازی معرفی می شود که سرعت آن بسیار زیاد است اما پزشکان برای اینکه بوتاکس شما بیشترین تاثیر را داشته باشد و ماندگاری آن نیز بیشتر باشد شما را از انجام برخی از کار ها منع می کند.

رعایت های بعد از تزریق بوتاکس

بعد از اینکه بوتاکس تزریق کردید از پوشیدن کلاه باید به شدت خود داری کنید. چون باعث بخش شدن مواد بوتاکس در قسمت پیشانی شما می شود. هم چنین در 24 ساعت بعد از اینکه بوتاکس به بدن شما وارد شده است باید از خوردن نوشیدنی های الکلی به شدت اجتناب کنید. پس از تزریق بوتاکس تا مدت 48 ساعت از انجام کار های سنگین به شدت خودداری کنید. همچنین تا 24 ساعت نباید محل تزریق بوتاکس شما با آب تماس داشته باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد تزریق بوتاکس که برای از بین بردن چین و چروک های صورت است باید برای آن مراقبت هایی انجام شود که بسیار مهم هستند و عدم رعایت آن ها صورت را با عدم قرینگی روبرو می‌کند و باعث کبودی صورت می شود. مهم ترین قسمت انجام هر کاری مراقبت کردن از آن است زیرا یک نتیجه خوب وابسته به مراقبت هاست.
مراقبت های بعد از بوتاکس یک روش علمی و تائید شده در سراسر دنیا می باشد. امروزه بسیاری از افراد از این روش درمانی برای جوانسازی پوست خود استفاده می کنند. که در این میان نکته بسیار مهمی که وجود دارد مراقبت هایی است که فرد باید بعد از تزریق بوتاکس به ان ها عمل کند تا نتیجه بهتری داشته باشد. در غیر این صورت با ورم شدید و گزگز محل تزریق و حتی کبودی رو به رو خواهد شد.