لوگوی بوتاکس سنتر
تزریق بوتاکس توییتر

بوتاکس درمانی است یا زیبایی؟

افراد زیادی به دنبال جوانسازی و زیبایی پوست خود هستند. چرا که خواستار پوستی صاف و عاری از هرگونه چین و چروکی هستند. با پیشرفت تکنولوژی در دنیا تا حدودی این کار قابل انجام است. روش های متفاوتی برای زیبایی و جوانسازی وجود دارد که گاهی برای انتخاب یکی از روش ها افراد دچار سردرگمی می شوند. اما بوتاکس درمانی است یا زیبایی؟

مهمترین فاکتور برای انتخاب یک روش مناسب عمق مشکل و سن می باشد. بعضی اوقات نیاز است که چند روش را به طور همزمان یا با فاصله زمانی کم اجرا شود که هر یک دارای مقررات خاص خود می باشند که باید طبق همان قوانین انجام شوند بوتاکس یکی از این روش ها می باشد. بنابراین این که بوتاکس درمانی است یا زیبایی بستگی به نیاز شما از بوتاکس دارد.

بوتاکس درمانی است یا زیبایی

 

آیا بوتاکس درمانی است یا زیبایی؟

برای پاسخ به اینکه بوتاکس درمانی است یا زیبایی هر دو جنبه را بررسی میکنیم. در بوتاکس از سم نوع A برای بی حس کردن عضلات صورت استفاده می‌کنند، از این طریق چین و چروک، خطوط خنده، پیشانی به طور موقت از بین می‌روند، که در برندهای مختلفی موجود است. کاربردهای آن شامل کوچک کردن عضله ساق پا، رفع دندان قروچه، درمان پروستات و… می باشد. ماندگاری این روش چهار تا شش هفته است.

همچنین در قسمتی که تزریق بوتاکس صورت می‌گیرد کمی ورم و قرمزی ایجاد می‌شود که خیلی سریع از بین می‌رود. زمان استراحت برای آن یک تا دو هفته با رعایت دستورالعمل‌های پزشک در نظر گرفته شده است. هزینه این روش درمان در مقایسه با سایر روش های درمانی کم است.

عوارض بوتاکس مثل سردرد، کبودی، عفونت، افتادگی گوشه لب و علامت های شبیه به سرماخوردگی است در برخی اوقات افتادگی پلک و ابرو نیز دیده می شود. بهتر است که قبل از انجام بوتاکس این مسئله به وسیله پزشک وارسی شود. به ین ترتیب به طور قاطع نمیتوان گفت بوتاکس درمانی است یا زیبایی.

در صورتی که توسط دکتر متخصص انجام شود مشکل بسیار ناچیز خواهد بود و با گذشت زمان رفع میشود. گاهی وقت ها ممکن است سم بوتاکس در بدن پراکنده شود. چنانچه با گذشت چند هفته پس از انجام بوتاکس مواردی مثل ضعف عضلانی، مشکلاتی در بینایی و تکلم خود داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض بوتاکس توسط افراد غیر متخصص

همین بوتاکس درمانی است یا زیبایی اگر به درستی تزریق نشود عوارضی به دنبال دارد. تزریق بوتاکس باید حتما در کلینیک های معروف توسط پزشک و متخصص صورت گیرد. انجام آن در مکان هایی مثل آرایشگاه ها و به دست افراد غیر متخصص عوارض بد و جبران ناپذیری را به همراه دارد، این مسئله دو دلیل داشته:

۱- در چنین مکان هایی اصولاً مواد بی کیفیت، نامناسب و غیر مجاز به کار برده می شود. زیرا فراهم کردن این مواد فقط با دستور پزشک امکان پذیر می باشد. افراد غیر متخصص به ناچار از مواد غیر قانونی استفاده می کنند،  که این مواد سبب ایجاد مشکلاتی مانند آلرژی شدید و عوارض بوتاکس می شود.

۲-  امکان ایجاد مشکلاتی مثل افتادگی پلک و اختلال در بینایی در صورت انجام عمل بوتاکس در محیط های غیر مجاز زیاد می باشد. چنانچه که این عوارض شدید شود افراد غیرمتخصص قادر به درمان آن نخواهند بود.

عوارض بوتاکس توسط افراد غیر متخصص

تزریق بوتاکس برای برخی از افراد پیشنهاد نمی شود:

همینطور در برگزیدن کلینیک های معتبر نیز باید دقت زیادی را به خرج داد چرا که انجام این عمل به دست پزشک بی تجربه و کم مهارت خطراتی را نیز در پی داشته و نتیجه رضایت بخشی از آن به دست نمی آید. تزریق بوتاکس برای برخی از افراد پیشنهاد نمی شود این افراد عبارتند از:

  • مبتلایان به امراض عصبی
  • بانوان باردار و شیر ده
  • داشتن عفونت
  • ، اشخاصی که داروهای ضد انعقادی مربوط به خون مصرف می کنند
  • زمانی که چین و چروک عمق آن زیاد باشد این روش موثر نیست و باید با پزشک مشورت نمود

به طور کلی روش بوتاکس براساس اطلاعات جهان محبوب ترین شیوه جهت زیبایی پوست و رفع چین و چروک ها می باشد. پیشینه بکارگیری بوتاکس در دانش پزشکی به بالاتر از ۵۰ سال بر می گردد. ولی استفاده از آن جهت از بین بردن خط های صورت ۱۵ سال می باشد که گسترش یافته است. همچنین آسیب تزریق آن برای زیبایی خیلی پایینتر از مشکلات بوتاکس برای مصارف درمانی است. پس در پاسخ به این که بوتاکس درمانی است یا زیبایی می گوییم هر دو!

 

کاربرد بوتاکس

بوتاکس اغلب به محصولات تزریقی جهت رفع چین و چروک و خط های صورت معروف است. کاربرد آن به دو گروه زیبایی و درمانی طبقه‌بندی می‌شود. این سم هنگامی که در خون جاری شود سبب مرگ افراد می شود. اما در بوتاکس فقط به شکل موضعی این سم به کار برده می شود. طبق دیدگاه ارگان های پزشکی ایران و دیگر ارگان های مدیریتی درمانی انجام بوتاکس جهت مصارف درمانی یا زیبایی از امنیت بالایی برخوردار است.

کاربرد زیبایی:

رفع چین و چروک های اطراف چشم، بالا کشیدن نوک بینی،  از بین بردن  خط بین دو ابرو و بالا بردن کناره های لب.

کاربرد درمانی:

درمان افتادگی و پریدگی پلک، رفع سردردهای شدید، درمان مشکلات عصبی و انقباض عضلات گردن و همچنین درمان عرق دست و پا که مواد به کار برده شده در داروی بوتاکس خطر سمی که به وسیله باکتری به دست می آید را ندارد.

هزینه بوتاکس

قیمت بوتاکس به موارد زیادی وابسته است که عبارتند از:

۱-برند بوتاکس:

بر اساس افت و خیز های بازار ارز تعرفه محصولات بوتاکس متفاوت است به گونه ای که قیمت برخی از برندها در مقایسه با سایر برندها بالاتر است همچنین با توجه به برند مصرفی تعرفه درمان هم فرق دارد.

۲- ناحیه درمان:

دوز های مصرفی در نواحی گوناگون بدن فرق دارد به گونه ای که در قسمت لب ۲تا۸ واحد و خط اخم ۴۰تا۲۰ واحد نیاز است، بعلاوه بالا بودن دوز دارو مساوی است با افزایش تعرفه بوتاکس.

۳- میزان عمیق بودن خط ها:

این عامل نیز در مقدار مصرف دوزها تاثیر گذار است، به نحوی که برای برخی چین و چروک ها ۲الی۵ تزریق لازم است تا رفع شود. کم بودن دوز مصرفی تعرفه بوتاکس را پایین می آورد.

هزینه بوتاکس

 

سخن پایانی

پوست و صورت از فاکتورهای زیبایی به حساب می آید. علل مختلفی مثل آفتاب، سن، اختلالات هورمونی، تغذیه نامناسب در بروز مشکلات آن نقش دارد که باعث از دست رفتن زیبایی فرد می شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و وجود بهترین متخصصان در زمینه پوست راه های زیادی برای درمان این مشکلات وجود دارد. بوتاکس از جمله روش های درمان محسوب می‌شود. این یک روش غیر تهاجمی و موثر است. چنانچه توسط پزشکان متخصص و با تجربه پوست همراه با رعایت شرایط بهداشتی انجام شود عاری از هرگونه خطری می باشد.