لوگوی بوتاکس سنتر
همه چیز درمورد بوتاکس در دوران شیردهی

بوتاکس در دوران شیردهی

بوتاکس در دوران شیردهی و جوانسازی پوست از جمله موضوعاتی که اکثر خانم ها با آن درگیر هستند است. امروزه افراد به دنبال داشتن پوستی زیبا همراه با حفظ سلامتی آن می باشد. برخی ممکن است به دلایلی پوستشان با مشکلاتی مثل پیری روبرو شود و باعث از دست رفتن زیبایی گردد.

زمانی که سن‌ بالا می رود در پوست تغییراتی مانند چین و چروک، افتادگی، سلولیت به وجود می‌آید. همزمان با پیشرفت دانش پزشکی روش‌های جدیدی برای رفع مشکلات پوستی ایجاد شده است. از جمله این روش‌های درمانی روش بوتاکس میباشد که بدون نیاز به جراحی انجام می‌گیرد.

بوتاکس در دوران شیردهی

رعایت های قبل از بوتاکس

  • اجرای دستورات پیش و بعد از تزریق
  •  عدم ماساژ یا فشار محل درمان چرا که ممکن است مواد در دیگر مناطق بدن پراکنده شود
  • دراز نکشیدن بعد از ۳ الی ۴ ساعت
  •  رعایت جوانب احتیاط جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی مثل تاری، افتادگی پلک

در صورت وجود علائم ذکر شده باید صورت به چشم پزشک رجوع کرد. از آنجایی که سم بوتولینوم خیلی خطر آفرین و کشنده است بنابراین رعایت پیشنهادات زیر جهت جلوگیری از ایجاد عوارض بوتاکس و آسیب ها در شیردهی و امراض خاص ضروری است.

انجام گرفتن به وسیله پزشک و تزریق دقیق آن در ناحیه مربوطه، عدم استفاده از سم های بوتولینومی که پزشک تجویز نکرده است. چرا که مواد تهیه شده از بیرون و یا محل های نامناسب و غیر قابل اطمینان عوارض جانبی و بد فرمی های مختلفی را به وجود می‌آورد و در برخی موارد به مرگ اشخاص ختم می‌شود. بنابراین رعایت های قبل و مراقبت های بعد از بوتاکس را جدی بگیرید.

 

بوتاکس در زنان باردار و شیردهی

مادر شدن از لذت بخش ترین رخدادهای زندگی هر خانواده میباشد. که یک سری از چارچوب های مخصوص به خود را دارند. یعنی اینکه دیگر قادر نخواهد بود هر کاری که تمایل داشته باشد با بدن خود انجام دهید. چون بعد از این مسئولیت زندگی موجود دیگری بر عهده شما می باشد. زمانی که شیرخوار باشد سالم بودن غذای آن وابسته به غذا و برخورد شما با بدنتان است.

سوال های زیادی پیرامون تزریق بوتاکس در زنان باردار و زمان شیردهی وجود دارد. علی رغم اینکه بر اساس سخن ارگان غذا و دارو هنوز معلوم نیست که بوتاکس در زمان شیردهی با خطری همراه است یا نه. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از این روش استفاده نشود. برخی مواد مانند پروتئین ها در تزریق بوتاکس با انسداد انتقال دهنده های عصبی، که به صورت موقتی از منقبض شدن بافت های عضلانی و عملکرد بافت غده پیشگیری می نماید، بر روی هورمون های عصبی اثر می گذارد.

بوتاکس در زنان باردار و شیردهی

 

 

خطر بوتاکس در دوران شیردهی

زمانی که بوتاکس جهت زیبایی صورت گیرد، تزریق آن به نواحی ویژه صورت یا گردن انجام می گیرد. آنها را وادار به افتادگی نمود میکند تا سبب کاهش چین و چروک و خط های کوچک صورت شود. سم بوتاکس قادر است به صورت مستقیم به بافت ها و غده های پرکار، مثل غده زیر بغل یا عضلات دست تزریق شود و عملکرد آنها را با محدودیت روبرو سازد. همچنین بعد از گذشت مدتی فعالیت آن شروع شده و اثرش موضعی می باشد. سم آن در مدت زمان ۴ الی ۶ ماه در محل تزریق برجای می ماند. با وجود اینکه تزریق بوتاکس ایمن بوده و اعلام نگشته که امکان دارد از مادر به نوزاد انتقال گردد، باز هم زنانی که باردار و شیرده هستند حد الامکان از این مواد استفاده نکنند. چرا که دارای نوروتوکسین بوده و میزان بالای آن برای اشخاصی که به مواد شیمیایی آلرژی داشته خطراتی دارد.

عفونتی که بر اثر سم ایجاد می‌شود بوتولیسم می گویند. که برای خانم های باردار، نوزاد ها و اشخاصی که بدنشان ضعیف است و یا امراض گوارشی دارند خطر آفرین می باشد . واکنش‌های کولینرژیک یکی از خطرات بوتاکس درد دوران شیردهی می باشند که عموما به شکل خشک شدن دهان یا چشم‌ها دیده می‌شوند ، البته مطالعات جامع و گسترده نیست ولی باز هم تزریق آن ممکن است به دیگر بافت های بدن منتشر شده و عوارض ناخواسته را به وجود آورد. همچنین بعضی از گزارشات حاکی از آن است که تزریق این سم در یک ناحیه قادر است از راه بافت های عصبی به عضلات و غدد نامربوط انتقال یابد.

بایدها و نبایدها بوتاکس در دوران شیردهی

چنانچه هنگام تزریق عوارضی به وجود آمد اشخاص باید سریعاً زیر نظر پزشک باشند تا خیلی آسیب نبینند. در موارد خیلی کم ممکن است با مشکلات حادی مثل گلو درد، آسم، عفونت مجاری ادراری و غیره همراه باشد. در آن زمان خروج مواد سمی که در شیر آنها به صورت موقتی بر جای می ماند توصیه میشود. به این ترتیب از روش تخلیه شیر و بیرون ریختن آن استفاده نمایند. گرچه با این کار مواد سمی نابود نمی شوند. اما جمع شدن آنها در شیر تقلیل یافته، روند سوخت و ساز و خروج سم از بدن سرعت می گیرد.

همچنین باید مدت زمانی را تحمل نمود تا به طور کامل از شیر بیرون برود، و دوباره شیردهی را شروع نموده. در حال حاضر هیچ مطالعه ای در حوزه زمان خارج شدن بوتاکس از شیر یا ترشح در شیر صورت نگرفته است. در مقایسه با سایر داروها در مدت زمان طولانی در سلول موضعی بر جای می‌ماند. برای همین اگر روش گفته شده راهکار مفیدی نبوده، خوب است که عمل بوتاکس بعد از اتمام دوران شیر نوزاد صورت گیرد. برای جایگزین کردن تزریق بوتاکس روش های زیادی وجود دارد اما همه این روش ها برای زنان شیرده ممنوعیت استفاده دارند.

برخی از این روش ها عبارتند از

  1.  طب سوزنی پودر دارچین
  2.  مواد حاوی نیتروژن محلول یا چسبنده
  3. کرم‌های ضد قارچ و سایر روش ها

بایدها و نبایدها بوتاکس در دوران شیردهی

سخن پایانی

معلوم نیست سم‌ بوتاکس قادر است از راه شیر مادر به نوزاد انتقال یابد یا در زمان بارداری بر روی جنین اثر بگذارد. اما بیشتر پزشکان ها پیشنهاد می کنند از این روش درمانی در دوره های حساس پرهیز شود. به دلیل ماندگاری در مدت زمان ۶ ماه یا طولانی تر زنانی که قصد بارداری دارند از تزریق جلوگیری نمایند. بنابراین در هنگام تزریق با پزشک مربوطه در میان گذاشته و با وی مشورت نمایند.