لوگوی بوتاکس سنتر
آلرژی و حساسیت به بوتاکس-شاخص

آلرژی و حساسیت به بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش مراقبت زیبایی و جوانسازی است. در آن از سم بوتولینوم A برای کاهش چین و چروک صورت استفاده میشود. سم تزریق شده از فعالیت عصبی در عضلات صورت جلوگیری میکند و باعث شل شدن عضلات و چروک شدن پوست می‌شود. تجربه تورم، قرمزی، کبودی و خارش خفیف در اطراف محل تزریق از علائم رایج آلرژی و حساسیت به بوتاکس است.

توجه به این نکته ضروری است که سم بوتولینوم گاهی اوقات به سایر قسمت‌های بدن پخش میشود. سپس سیستم ایمنی ممکن است به آن حمله کند که به عنوان آلرژی و حساسیت به بوتاکس شناخته می‌شود. برخی افراد علائم آلرژیک مانند بثورات خارش‌دار را تجربه می‌کنند. علائم آلرژی بوتاکس و درمان آن برای هر فردی متفاوت است. برای اقدامات ایمنی اولیه باید با پزشک مشورت کنید.

 

چه کسانی به بوتاکس حساسیت دارند؟

حساسیت‌های جزئی که بعد از بوتاکس ظاهر میشوند طبیعی هستند و اورژانسی نیستند. اما این نکته حائز اهمیت است که بوتاکس عوارض جانبی شدیدی هم به همراه دارد. اما جزء موارد نادر است و افراد خیلی کمی دچار عوارض بوتاکس میشوند. تنها 36نفر در سال‌های 1989 تا 2003 به سازمان غذا و دارو گزارش شده است که دچار عوارض تزریق بوتاکس شده‌اند. این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند. زمانی که هدف از تزریق بوتاکس جنبه‌های زیبایی باشد و نه درمان، دوز کمتری از دارو استفاده میشود و به نسبت استفاده از آن بابت جنبه درمانی، ایمنی بیشتری حاصل میشود که در منابع خارجی هم به آن اشاره شده است.

چه کسانی به بوتاکس حساسیت دارند؟

تست حساسیت به بوتاکس

پزشکان مقدار کمی بوتاکس را به نواحی از بدن بیمار، معمولاً دست‌ها، تزریق می‎کنند. معمولاً همه پزشکان این کار را انجام میدهند تا مشخص شود مشتری به این ماده حساسیت دارد یا خیر. اگر پزشک این آزمایش را انجام ندهد، ممکن است از روش‌های دیگری برای تعیین حساسیت استفاده کند. بعد از تقریباً 24 ساعت حساسیت مشتری نسبت به این ماده آشکار میشود. در نتیجه، پزشک میتواند یک راه‌حل پیشگیری از آلرژی را برای این مراجعه کننده اجرا کند. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آلرژی، ترکیب ماده تزریقی که باعث ایجاد حساسیت شده است با ماده دیگری است. این ترکیب معمولا حساسیت را از بین میبرد.

 

علت خارش بعد از بوتاکس

خارش بعد از بوتاکس می‌تواند به دو دلیل باشد:

1. اولین دلیل این است که در طی فرآیند طبیعی تزریق بوتاکس، تزریق سم بوتولینوم میتواند گیرنده‌های ایجاد کننده خارش را تحریک کند و خوب است بدانید که این امر خطرناک نیست مگر اینکه شرایط غیر قابل تحمل باشد.

2. اگر پس از بوتاکس بدن دچار خارش شد ، جای نگرانی نیست این مورد حساسیت موقتی است و تا 48 ساعت برطرف خواهد شد .

تست حساسیت به بوتاکس

چگونگی درمان حساسیت به بوتاکس

راه‌های مختلفی برای درمان حساسیت بعد از تزریق بوتاکس وجود دارد. شایع ترین علت حساسیت بعد از تزریق بوتاکس نوع ماده ای است که می توان تزریق کرد. پزشک متخصص با توجه به تجربه و تخصص خود در این زمینه می تواند با ارائه درمان و رهایی بیمار از نگرانی ها و استرس هایی که از آن رنج می برد، مشکلات را به راحتی و بدون مشکل حل کند. برای تزریق بوتاکس ابتدا باید از ایجاد حساسیت در بیمار مطمئن باشیم. پزشکان می‌توانند حساسیت بیمار را به موادی که معمولاً برای تزریق بوتاکس استفاده می‌شود، قبل از انجام تزریق بوتاکس آزمایش کنند.

بیماران ممکن است به تمام تزریقات بوتاکس حساسیت داشته باشند. در این صورت تنها راه رهایی از آلرژی با دارو است. پزشکان باید تعیین کنند که کدام داروها برای این نوع آلرژی موثر هستند. توصیه میکنیم از خوددرمانی برای حساسیت خودداری کنید. برخی از این داروها نیز میتوانند باعث آلرژی شوند. خوب است بدانید که این داروهای تجویزی میتوانند به شما کمک کنند تا به راحتی و به سرعت از شر حساسیت تزریق بوتاکس خلاص شوید. در زیر، رایج‌ترین علائم آلرژی بوتاکس و اقداماتی که در صورت بروز واکنش باید انجام دهید را فهرست کرده‌ایم.

1.      درد خفیف، کبودی و ورم:

کبودی زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی آسیب دیده در ناحیه تزریق خونریزی کند و اگر خفیف باشد مشکلی ایجاد نمیکند.

برای رفع کبودی صورت بعد از بوتاکس:

. سر خود را به اطراف متمایل نکنید.

. استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 یا 3 روز پس از ترزیق بوتاکس

. عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی

. عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون

. از فعالیت‌های بدنی به مدت 2 الی 3 روز خودداری کنید.

در صورت استفاده از داروهای خاص پزشک خود را در جریان بگذارید

2.      خشکی دهان

ممکن است در روزهای ابتدایی تزریق احساس خشکی دهان داشته باشید. این مورد در عرض چند روز رفع میشود. میتوانید برای رفع خشکی دهان روش‌های زیر را امتحان کنید:

. نوشیدن آب به طور منظم.

. مکیدن آب نبات رژیمی.

. جویدن آدامس بدون قند.

. استفاده از دهان شویه فاقد الکل.

تنفس فقط از راه بینی.

3.      تورم مویرگ های چشم:

به طور کلی تورم و قرمزی مویرگ های چشم پس از تزریق بوتاکس نشانه حساسیت به بوتاکس نیست، اما می تواند نگران کننده باشد. اگر این عارضه با علائم جدی همراه باشد، باید با پزشک مشورت کنید، در غیر این صورت، کمک‌های زیر را دریافت کنید:

. برای از بین بردن آلودگی احتمالی از قطره‌های چشمی استریل بدون نسخه استفاده کنید.

. از اشک مصنوعی استفاده کنید.

. با چشمان بسته استراحت کنید.

. با دست‌های آلوده به چشمان خود دست نزنید.

چگونگی درمان حساسیت به بوتاکس

درمان جوش صورت بعد از بوتاکس

حساسیت به بوتاکس میتواند خود را به صورت جوش نمایان کند که در اکثر افراد خفیف و در بعضی دیگر شدید تا متوسط ظاهر میشود. اگر دوبینی یا حالت تهوع ندارید، با مراقبت از پوست جوش‌ها را کنترل و از بین ببرید. به یاد داشته باشید اکثر مواقع این جوش‌ها در اثر خاراندن محل تزریق با دست آلوده ظاهر میشود.